måndag 23 april 2012

Lyckad pimpelavslutning


Nu ska kläderna saneras och grejorna rengöras och arkiveras till nästa säsong, förutom några spön för sommarens båtpimpel.

I Söndags blev det min sista tävling för denna säsong, och att lyckas pimpla upp dagens tyngsta påse kändes riktigt bra efter floppen i Lofsdalen förra helgen.

Tävlingen gick på Källsjön, en skogstjärn någonstans mitt i vildmarkerna ovanför Orsa.
Även om många har lagt undan grejorna vid det här laget så kom det faktiskt nästan 30 fiskare till start, och tre kom riktigt långväga ifrån, Jim, Kjersti och Tommy från SFK Raufjöringen.

För ovanlighetens skull började jag mitt fiske alldeles utanför starten, och där blev jag kvar hela tävlingen.
Växlade mellan trekrok och tafs i början, men efter ett par timmar så var inte fisken så nappvillig längre så sista halvan blev det att mjölka ur hålen med singel mormyska, tycker inte om det fisket men kan vara väldigt effektivt ibland.

Abborrarna som jag tror var vinterns argaste och taggigaste hade en perfekt pimpelstorlek som snittade på dryga 60 g.

Det var inte bara randiga fiskar som nappade, utan även prickiga, både Öring o Röding, så det fick bli en del C&R också.

På hemvägen stannade vi till vid bageriet i Rosentorp, ett bageri mitt i urskogen och öppet på en Söndag, då måste man ju bara handla :-)

Nu blir det till att ta itu med att hugga, såga och klyva ved, gräva om dammen, bygga gethus, måla om huset, åka raggarbil och en massa annat, och blir det tid över så kanske det blir någon metetävling också.

Som sagt, det har varit en trevlig säsong med en fin avslutning.

Tack allesammans för den här vintern, så syns vi på isen om några månader :-)

Resultat Källsjön

// Lars

6 kommentarer:

Jörgen Storm sa...

Tänka sig Lars !

Att vi har både IS, arga abborrar, öringar o rödingar samt bröd mitt i "urskogen" ;)

Finns flera sådana vatten norr om Orsa att besöka, tyvärr inte alltid vägar som håller.

Se nu till att kläderna är fina inför nästa säsong och att veden är torr innan vintern.

Hae't Gött !

Lars Jansson sa...

Ja ni har många fina sjöar uppe där, längtar redan till nästa vinter :-)

Ha de !

Stefan Frost sa...

Än är det inte helt kört för en final till helgen! Så ställ inte in grejerna så långt in i boa! Stormen har ett sista ess i rockärmen:)
Hade bra
// S Frost

Lars Jansson sa...

Hmm, pimpeltävling, nej inte ett dugg sugen ??!! :-)

Stefan Frost sa...

Haha, när man väl kommer till kritan så är det inte mycket som kan stoppa en från att åka :) !!!

Lars Jansson sa...

Helt rätt Stefan, i morgon bär det av till Hemsjön, kunde inte hålla mig :-)